onsdag 13 oktober 2010

Sidbyte!

Uppehåll har det varit både i serien och här på bloggen. Varit mycket nu, bl.a. har jag ägnat tre kvällar åt att gå domarkurs. Ja, ni läste rätt. Stockholms tredje mest partiska supporter kommer att byta sida till en helt opartisk domare... Det lär dock dröja några år innan man kommer upp på den här höga nivån (Div 2).

Nu blir det inte så värst mycket bättre här på bloggen till att börja med, åker nämligen på semester. Blir alltså inget derby för Bele-Jocke på söndag, men det går förhoppningsvis bra ändå...

Så här är då helgens omgång (tillika del 5 av tipstävlingen):

2010-10-16
Salems IF - Vendelsö IK
Nynäshamns IBK - Kungsängens IF
Vallentuna IBK - Bollstanäs SK
Högalids IF - Vaxholms IBF
2010-10-17
Hammarbyhöjden IBK - Täby FC
Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby Scorpions

Resultat av omg 4 och 5 kommer att komma samtidigt när jag är hemma igen.

Mitt tips:
Salem - Vendelsö 9 - 7
Lika bra som Vendelsö är hemma, lika usla verkar man vara borta. Så ett Salem på g. ordnar tre pinnar i en målfest.

Nynäs - KIF 6-13
Den enda intressanta frågan är väl hur många poäng Joppe gör? Ska vi gissa på 1+6? Joppe har varit en av mina favoritspelare ända sedan tiden i Spiders, måste dock vara trist för en sån kille att behöva spela i KIFens fula matchställ ;-)

Vallentuna-BSK 5-6
Hett derby!? VIBK hade en del riktigt infantila white trash-fans med sig i Jakans Sporthall, som skämde ut sig och vrålskrek på utvisning så fort VIBK förlorade bollen... Man kan tänka sig hur stämningen kan vara i deras hemmahall... VIBK är dock ett bra innebandylag, men i denna match tror jag BSK-stjärnorna drar längsta strået efter ha fått välbehövlig vila i den tunna truppen under uppehållet.

Högalid-Vaxholm 4-6
Lika usla som Vaxholm är hemma, lika bra verkar man vara borta. Jag förstår inte att man inte verkar trivas i sin egen hemmahall, blir publiktrycket för stort? Högalid ska bli kul att se någon gång, men trots bra prestationer så här långt, ligger man på negativ kvalplats. Det är tufft i Supertvåan...

Höjden-Täby 7-7
Täby ligger risigt till. Intressant var att läsa KIF:ens olika rapporter efter matchen mot dem senast. Mr K. tyckte det var otroligt att ett så bra lag som TFC ligger i botten på tabellen. Mange L skrädde inte orden däremot, och tyckte de var riktigt dåliga. Denna gång lyckas dock Täby på större motivation sno med sig en pinne av ett småmätt Höjden.

Jakan-Bele Scorpions 2-4
Jakan förvånade med att totalhaverera mot Vendelsö senast. 9 kassar insläppta, när hände det senast? På pappret har man en bredare och bättre trupp än ifjol, en förstärkt ledarstab, och ett samarbetsavtal med Spiders i bakfickan (ni vet det som Spiders tjatade på Bele att skriva på, men som vi tyckte var skräp), men resultatmässigt ser det ju knappast bättre ut... Men det är väl då ett extra tänt Jakan som vi får ta oss an, och tända är de ju alltid mot Bele. Men jag är övertygad om att vi numera har seriens bästa försvar, något som varit Jakans signum de senaste säsongerna (åtminstone enligt dem själva - KIFen har för övrigt seriens bästa anfallsspel). Det fäller avgörandet i Jakans Sporthall kl 17.45 på söndag! Forza Bele!

Vi hörs nästa gång strax innan Omgång 6!

20 kommentarer:

  1. Jösses, Bele-Jocke som domare! Det känns spontant lika välkommet som att fler kärringar börjar spela golf!
    Skämt å sido så är du mer än välkommen. Fler domare behövs verkligen och har man sedan som du ett grundmurat intresse för sporten (och inte bara av att tjäna några enkla hundringar en lördags förmiddag vilket jag påstår gäller alldeles för många domare idag) så ställer jag mig först i kön av lyckönskare.

    Så till tipsen;
    Salem-Vendelsö 8-8
    Salem är ett blankt blad för mig. Jag har aldrig fått nåt riktigt grepp på det gänget och jag tycker dom blandar prestationer på ett obegripligt sätt. Vendelsö var riktigt bra mot oss i seriepremiären men har också en förmåga att blanda och ge.

    Nynäs-KIF 3-6
    Ska vi vara ärliga så känns underskattning som vår största motståndare. Vi har onekligen en stor jobbspost i Dajjes timeout som ser ut att löpa hela hösten, är dock övriga friska och krya så bör det här ordna sig ändå.

    Tuna-Bollstanäs 5-7
    Ett tips mer med hjärta än hjärna.
    Ställer Bollsta upp med fullt lag och dessutom sitt bästa lag så kan dom mycket väl vinna, men kommer dom med 8 utespelare som mot oss så är förlustfaran stor.
    Vallentuna är precis som B-J är inne på seriens i särklass mest otrevliga lag. Spelare och ledare är det inga fel på, snarare tvärtom, det verkar vara trevliga, sympatiska och inte minst duktiga lirare. Publiken och dom s.k. fansen däremot - herrejävlar vilket klientel. Jag har haft "förmånen" och se Tuna 3 ggr, två i Tuna + matchen mot Bele. Mot Bele var det 5-10 man som konstant satt och skrek okunniga kommentarer och okvädningsord mot och om allt och alla. När matcherna går i Vallentuna är antalet likasinnade som alla förstår inte 5 utan snarare 50, Ni som var på matchen mot Bele kan tänka Er trivselgraden för en utomstående på dessa matcher.
    För min del hade Tuna mer än gärna fått stanna kvar i en annan serie.

    Högalid-Vaxholm 9-6
    Högalid känner jag lika lite som Salem men undrar om dom inte tar 3 pinnar mot ett Vaxholm som likt Vendelsö är betydligt starkare hemma än borta.

    Höjden-Täby 7-8
    Hävdar fortfarande att Täby gjorde en helt ok insats mot oss och att dom utifrån materialet spelade på topp. Höjden däremot underpresterade rejält när vi möttes i DM för någon vecka sedan. Så dåliga vet jag dock att Foppa och hans manskap inte är. Jämn match som egentligen borde helgarderas.

    Jakan-BB 5-9
    Även om Jakan såväl på som bredvid planen förstärkt inför denna säsong (och nu dessutom fått tillbaka Jonas Åström från oss) så är man numret mindre än Bele. Även om det är ett hett derby så blir detta en ganska enkel 3 poängare för BB

    SvaraRadera
  2. Salems IF - Vendelsö IK 8-6
    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 3-9
    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 5-5
    Högalids IF - Vaxholms IBF 4-6
    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 7-4
    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby Scorpions 4-3

    SvaraRadera
  3. Salems IF - Vendelsö IK 5-7
    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 4-8
    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 4-7
    Högalids IF - Vaxholms IBF 8-4
    2010-10-17
    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 5-5
    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby Scorpions 3-6

    SvaraRadera
  4. Mange L har efterlyst kommentarer till tipsraderna. Och jag vill absolut inte göra den mannen besviken, så här kommer mitt försök att tippa helgens svåra omgång:

    Salems IF - Vendelsö IK 6-6
    - Jag har bara sett det ena av lagen i år, Vendelsö. Så egentligen borde jag tippa Vendelsö seger eftersom jag tycker att dom var ganska bra mot oss. Men Salem är ett lag som imponerade på mig förra året och jag tror att dom är minst lika bra i år, förmodligen bättre. Så vad säger det? Jo att jag egentligen tror på Salem seger, men lirar krysset eftersom jag inte har sett dom i år. Logiskt?

    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 4-6
    - Tror självklart på seger för oss, det gör jag alltid! Men jag tror att vi kommer att få slita hårt för poängen borta i Nynäshamn. Detta blir ingen "walk in the park", snarare tvärtom.

    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 4-7
    - Derbydax! Iaf en match med derbykaraktär. Vallentuna är en pigg nykomling i serien. Som verkar strukturerade och målmedvetna. Har inte sett dom själv, men hört att dom har bra försvar. Men här fäller den individuella skickligheten avgörandet. Bollsta`s stjärnor, framförallt Drutten, kommer ösa in poäng mot ett lågt och defensivt spelande Vallentuna. Något som passar ett lag som Bollsta.

    Högalids IF - Vaxholms IBF 4-6
    - Egentligen tänkte jag tippa Högalidseger, men ändrade mig nu i sista sekund. Har inte sett något av lagen i år vilket gör utgången oviss för mig. Tippar därför Vaxholmseger i och med deras rutin från denna serie, fegt? Kanske.

    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 7-6
    - Höjdens "talesman" Foppa gnällde i förra omgångens tips på att alla tippade emot dom, inte jag Foppa! Men du har den senaste tiden tippat emot Kifen, önsketänkande? Tror detta blir en mycket jämn drabbning, luktar kryss lång väg. Men jag slänger in ytterligare en seger på Real Höjden kontot då jag tror att det äntligen lossnar för en av seriens stora profiler Foppa. Han slänger in en dragare från sin kant med bara minuten kvar att spela. Grattis!

    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby 4-4
    - Bele är i grund och botten ett bättre lag än Jakan, utan tvekan. Men detta är ett riktigt derby, och som alla vet så betyder tabeller och liknande ingenting i dessa sammanhang. Under min korta, men mycket trevliga period i Bele, så hade vi det riktigt svårt för Jakan. Jakan som har en otrolig förmåga att tända till till just dessa matcher. Mycket boll för Bele, och ett agressivt lågt spelande Jakan som satsar på långbollar, så nu behöver ingen se matchen "live". Löken i Jakankassen kommer att agera vägg och rädda en poäng åt ett tillbakapressat Jakobsberg.


    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Salems IF - Vendelsö IK 4-8
    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 3-9
    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 5-5
    Högalids IF - Vaxholms IBF 6-4
    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 7-6
    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby Scorpions 5-8

    SvaraRadera
  6. Glomde ett J efter namnet i ovanstående tips...

    SvaraRadera
  7. Salems IF - Vendelsö IK 8-6
    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 4-7
    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 4-8
    Högalids IF - Vaxholms IBF 7-5
    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 6-5
    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby Scorpions 2-5

    SvaraRadera
  8. Salems IF - Vendelsö IK 5-11
    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 3-9
    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 4-5
    Högalids IF - Vaxholms IBF 8-7
    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 6-4
    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby Scorpions 2-6

    SvaraRadera
  9. Oj! Stora motorsågen framme.

    Tråkigt att endel av vår publik beter sig så att vi blir kallade "seriens mest otrevliga lag". I särklass till och med.. Vet att det skriks endel, främst på dommarna, från några enstaka i publiken men att det skulle uppfattas som stökigt är det svårt för mig, som spelare, att förstå. En klick, som väljer att vara (ofta onödigt) skrikiga och gapiga på dommare har väl alla lag med en publik äver 40 åskådare. Tyvär kommer det på köpet.

    Att sedan skriva att "Tuna mer än gärna hade fått vara kvar i en annan serie" efter gorm från läktaren känns löjligt. Beviseligen (vi ligger trea) har vi hittils höjt standarden på denna div. 2. I slutändan kanske det inte visar sig att så var fallet, ödmjukhet framför allt, men just nu är vi med. Men jag kan garantera dig, Mr Kungsängen, att ju högre upp i seriesystemet man kommer, ju mer publik finns det på matcherna. Matematiken säger då att "dom s.k. fansen", som du beskriver, blir fler.

    Tackar och bockar för de fina ord om att vi spelare är hyfsat trevliga. Kul att få vara med!

    SvaraRadera
  10. Salems IF - Vendelsö IK 8-6
    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 5-8
    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 3-7
    Högalids IF - Vaxholms IBF 5-5
    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 5-6
    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby Scorpions 3-5

    SvaraRadera
  11. Salems IF - Vendelsö IK 5-5
    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 3-9
    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 4-5
    Högalids IF - Vaxholms IBF 5-4
    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 5-4
    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby Scorpions 4-5

    SvaraRadera
  12. Jocke, jag blev lite nyfiken på varför du bara rankar dig själv som "Stockholms tredje mest partiska supporter". Vem utför rankingen och vem är tvåa och etta?
    Dessutom har du alla möjligheter att bli en lysande hemmadomare, rekryteringen sker ju ständigt i alla föreningar (tänkte säga något om Karke här men bet mig i läppen) men du är ett praktexemplar och en stor talang i ämnet! :-)

    För övrigt så kommer det en liten, liten, liten kommentar från matchen mot Salem (som för övrigt borde tigas ihjäl) + lite andra funderingar inför lördagsmatchen mot Högalid. Kommer säkert lite andra osakligheter för den som är intresserad, eller för den delen bara inte kan låta bli att få veta vad dåren skriver denna gång.
    God lycka, men givetvis inte för mycket, till er alla i helgen. Krysset rockar! (& då tänker jag inte på klykan)

    SvaraRadera
  13. Till Vallentuna

    Ta till er av kritiken mot er publik och gör något åt det. Ni har problem på läktaren - det handlar inte om enstaka personer - och det handlar inte om normalt skrikande på domarna. Jag har sett 100-tals matcher på alla nivåer, men er publik var verkligen något extra (i negativ bemärkelse). Visst skriks det på alla matcher och klagas på domare. Men inte på det sättet som er publik uppträdde under hela matchen mot Bele, mot domare, spelare och sekretariat. Det skapar en otrevlig stämning som jag inte stött på tidigare i den här serien.

    Instämmer med tidigare inlägg om att ni är ett mycket duktigt lag med spelare och ledare som uppträder föredömligt.

    Lycka till i serien.

    Med vänlig hälsning
    En i publiken

    SvaraRadera
  14. hahaha ja du Bele-Jocke.. Välkommen till domarskapets härliga värld .Jag och Tony ska ge dig alla tips vi kan.. Nu gäller det bara att du hittar en bra kollega så kommer du kommer du säkert döma i sthlm div 2 inom en snar framtid :) .

    Förövrigt var det mkt rolig läsning i bloggen denna gång. Bla har det startats en diskussion om huruvida Vallentunas publik beter sig på matcherna.

    Jag måste vara brutalt ärlig och säga att jag är lite oförstående till denna kritik som bla den gode Milander och Bele-Jocke kommer med.
    Jag och Tony har dömt Vallentuna MINST 5 ggr, typ 3ggr hemma och 2 ggr borta, (PLUS att vi numera spelat i Vallentuna i 1:a omgången i denna års serie), och vi har inte märkt att det är "skrikigare" eller "osportsligare" där än ngn annanstans... Förlåt Bele-Jocke men när vi mötte er (BELE) i Viksjö sporthall förra året var det ngr idioter på läktaren som KONSTANT satt och skrek "bög" "fjolla" samt "stå upp" så fort man rörde bollen ...

    Trist dock är ju självklart att det är ngr muppar som förstör för "förening" som helhelt
    Hur som helst, det händer saker i denna års serie och kul är väl det..

    Om vi går över till tipset så kan man ju konstatera följande...Även fast vi i Höjden inte borde gilla att det numera inte finns ngt stryklag i serien typ "värmdö" eller "SB" så är det, och kommer vara en SJUUUUKT jämn serie ända till sista omgången. För allas vetskap så är vårat mål i Höjden att hänga kvar i år.Serien är faktiskt MYCKET bättre i år och när man kollar på alla 12 lagen så är det ju heeelt omöjligt att sia om vilka som kommer åka ur/kvala etc.. Okej att Täby och Nynäs fått en dålig start MEN det är inga dåliga lag. Jag har sett båda lagen iår och dom KOMMER plocka sina poäng tillslut, kanske redan i helgen ?

    Salems IF - Vendelsö IK 5-8
    Sorry Martin.... Jag tror nya "tråklaget" tar detta . Vendelsö får ta över Jakans smeknamn som "tråklaget" nr 1 i denna års serie..
    Kommer kontra ut Salem (tyvärr)

    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 7-5
    hahaha, Boris och Mr Kungsängen !!! Jag tror ni får det tufft här... Dock hoppas jag Boris gör minst 3p eftersom jag tippat honom som vinnare i div 2 poängliga :)

    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 5-6
    Tight och tufft. Vallentuna ÄR bra och jag (till skillnad från dom andra) hoppas dom hänger kvar, och det komemr dom göra, dock blir det torsk mot Bollsta..

    Högalids IF - Vaxholms IBF 6-6
    KRYSS långa vägar.Shit vad Högalid var jobbiga att möta senast... Vi hade TUR som vann med uddamålet.. Är det ngt lag jag är imponerad av så är det Högalid. I Höjden tycker vi att det är det bästa laget vi mött iår faktiskt...INKLSUSIVE Kungsängen i DM :)

    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 5-5
    Kryss och jag hoppas Neumans poängform håller i sig.. Täby är bra och , som ngn skrev, vi i Höjden är tyvärr lite mätta efter en bättre start på serien än vad vi vågat hoppas på...

    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby Scorpions 4-9
    Finns inget annat än Bele seger.... Dom är SÅÅÅÅÅ MYCKET BÄTTRE än Jakan ... Så är det..

    SvaraRadera
  15. En liten hälsning frán ett soligt och varmt Mallis, hoppas ni alla har det bra i kylan. Real Mallorca-Espanyol väntar pá söndag.

    Kul med lite diskussion här i bloggen!

    Ekman, rankingen var givetvis gjord av en riktig expert, dvs mig själv. Ni fár väl gissa vilka 2 som kan tänkas ligga före!

    /Jocke

    SvaraRadera
  16. Vi kommer ta till oss kritiken till fullo. Kommer från och med nu finnas publikvärdar och två supporterpoliser på våra hemmamatcher:)

    SvaraRadera
  17. Salems IF - Vendelsö IK 6-4
    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 3-8
    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 5-7
    Högalids IF - Vaxholms IBF 5-5
    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 6-5
    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby Scorpions 4-6

    SvaraRadera
  18. Salems IF - Vendelsö IK 7-6
    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 2-11
    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 6-8
    Högalids IF - Vaxholms IBF 8-6
    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 5-7
    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby 5-5

    SvaraRadera
  19. Salems IF - Vendelsö IK 0-0
    Nynäshamns IBK - Kungsängens IF 4-7
    Vallentuna IBK - Bollstanäs SK 5-8
    Högalids IF - Vaxholms IBF 5-5
    Hammarbyhöjden IBK - Täby FC 5-8
    Jakobsbergs IBF - Bele Barkarby Scorpions 3-5

    SvaraRadera
  20. pinsamt. Ska ringa in varenda huligan jag hittar till läktarplats.

    SvaraRadera

Skriv vem du är. Det blir mycket roligare då...