tisdag 25 januari 2011

Gästkrönika #1: Bele Janne

Hallå i stugan, för vissa är det bekant för andra inte. Men ni som följt bloggar och gästböcker på senare år har kanske lagt märke till en person som väcker rubriker både negativt och positivt – Bele Janne många kallar han idioten som bara snackar en massa skit, andra hyllar han som en legend inom föreningen och runt klubben. Jag har varit med i denna förening sen 2002 och har för avsikt att alltid ha en fot med i denna klubb på något sätt. För tillfället så representerar jag endast Herrlaget i Fotbollssektionen endast, hade gärna spelat i Bele Innebandy också det vet Bele Jocke om och många andra. Problemet är att folk runt laget inte gjort vad som krävts, jag har inte ställt några som helst krav på klubben vare sig ekonomiskt etc. Det ända jag har krävt är att man ska ta kontakt med Hässelby och lägga fram ett kontrakt på bordet så kommer jag skriva på, detta har inte hänt vilket gjort att mitt klubbval ganska naturligt föll på Stefan Mörk och Kenneth Milanders Kungsängen. Att stanna kvar i Hässelby (det sjunkande skeppet) var egentligen aldrig något alternativ då samarbetet med AIK inte genererat någonting och att degraderingen varit klar sedan månader tillbaka. Nu stänger transferfönstret och jag väljer att avsluta säsongens sex sista matcher i ett lag med ambitioner för även nästa säsong, känns mycket intressant!

Men till det som jag tror skulle behövas i Bele Innebandy, som Jocke var lite sugen på att höra ska jag här nedan presentera vad jag tycker man bör göra. Jag kommer spalta upp allting så får ni kommentera vad ni tycker.

Tränarfrågan: Under dem åren jag var i Bele så hade jag flertalet tränare som Kevin Walker, Göran Hagberg/Jonas Robertsson, Nicklas Jonsson, Pelle Isroth, Kari Karke, Tom Lepistö. Detta är sedan 2004/2005. I dagsläget styr Björn Eriksson och Pär Wiklund rodret två gamla klassiska Elitserieikoner, man gjorde ett fruktansvärt bra jobb med juniorerna förra året och det visade sig även nu när man gick och Vann HJ18 i Storvreta med samma lag. Bele har velat föryngra laget sedan sportchef Håkan Dyrhage klev på för 2-3 Säsonger sedan. Vilket jag tycker man gör rätt i, men här kommer det stora felet. Man föryngrar laget och lyfter upp Pär Wiklund och Björn Eriksson som a-lagstränare. Förra årets tränare Kari Karke är i Täby, Nicklas Jonsson i p97 (Sveriges bästa lag) och Tom Lepistö hade SSL-krav på lönen i Hässelby varför han fick Nej. Problemet är bara att båda dessa herrar som styr skutan idag har valt att föryngra laget men samtidigt använder sig utav spelare som bäst föredatum passerat för flera år sedan. Inget illa om dessa herrar som är profiler inom Svensk Innebandy, Roger Eliasson 42 år, Ronnie Sövelid 41 år, Robert Linder 38 år, Patrik Woxberg 36. Krydda det med att Björne själv brukar ta på sig tröjan ibland under säsong. Därför tycker jag att man borde anställa en tränare som inte vet någonting alls om Bele eller dess bakgrund och börja om på noll, behålla nyckelspelare som Jonevret, Nätterlund, Hellbom, Malmqvist etc plus alla unga spelare. Gör klart med en tränare redan i vår, mitt förslag Danne ”doppsko” Lundström numera sportchef i Handen tränare i Nynäshamn 2008. Han skulle vara perfekt för Bele och har tidigare lyckats med att spela upp lag från lägre divisioner.

Spelartruppen: Omsättningen av spelare år på år är alldeles för stor, att ha 6 målvakter registrerade i Ida säger sitt, även utespelaromsättningen är stor. Här behövs något göras! Om vi börjar på målvaktssidan så är det olyckligt att Flöjt vek av efter några månader, bakom detta har man Östman och Viktor Holmberg. Två helt okey Div.2 målvakter. Men absolut inte sämre än varken Kungsängen eller Bollstanäs målvakter som i dagsläget ligger etta respektive tvåa. Jag ser inte detta som något problem, utan hur man behandlar sina målvakter. Att peta någon efter en dålig match anser jag helt fel. Du har råd att förlora upp till fyra-fem matcher på en säsong och ända gå upp. Backsidan här finns det kvalité med namn som Filip Grapne, Niklas Jonevret, Pär Nätterlund, Jonathan Segerlund, Robert Linder tycker även att man ska använda Robert Björklund som back. Här förfogar man över seriens bredaste backuppsättning på pappret. Forwards/centrar här behöver man förstärka med två spelare av klass. I dagsläget finns det spelare som Malmqvist, Dyrhage, Rooslien, Hellbom, Åsander (nästa säsong), Thorell, Wiklund, Lundin, Matte, men det måste värvas en klasscenter och en klassforward. Summa summarum…
En optimal trupp tycker jag i Bele ska ligga på 20 spelare +2 målvakter. 8 backar, 12 forwards.
Saknas det spelare till träning kallar man självklart upp juniorer för att fylla den kvoten 20 spelare +2 målvakter.

Träningar: Här behövs den största förändringen, att komma ombytt till träning eller vara sen 5-10 min varje gång fungerar inte i längden om du ska bygga något. Kan bara gå till Hässelby där jag spelat nu ett bra tag. Vi har alltid haft samling 30 min innan varje träning och det är aldrig någon som är sen i princip. Under dessa 30 min har du god tid på dig att gå igenom dagens träning, kommande motståndare och eventuellt lite uppvärmning som gör att du hinner med 1,5 timme på plan, träffas du bara två tillfällen i veckan så är dessa tre timmar jävligt viktiga minuter. Under träningens gång så skulle jag gärna se att man tränar väldigt mycket i en röd tråd och bygger ett spel som man vill spela efter.
Ställ gärna frågor så har jag förhoppningsvis ett svar.

Till sist här kommer min trupp till nästa års Bele.
Mv: Christoffer Östman, Viktor Holmberg
Backar: Pär Nätterlund, Niklas Jonevret, Jonathan Segerlund, Filip Grapne, Robert Björklund, 3 nya
Centrar: Max Dyrhage, Adel Matte, 2 nya
Forwards: Stefan Malmqvist, Alex Rooslien, Emil Hellbom, Johan Thorell, Rasmus Wiklund, Christer Nordin, Oscar Åsander, Fredrik Lundin

Betyg Mv: 3+
Betyg B: 3+
Betyg C:2+
Forwards 4,5 +
Kan man stärka denna trupp med två centrar och kanske någon back så är man i hamn.

Väl Mött / Bele Janne

7 kommentarer:

  1. bra skrivet Avve!
    Bra punkter och bra tankar.jag tror som du att de behövs en tränare utanför väggarna.Lycka till i kifen.

    SvaraRadera
  2. Hade gärna spelat med Bele ifall sportchefen hade tagit personlig kontakt med Hässelby istället för att jag som spelare skulle behöva göra det själv...

    SvaraRadera
  3. Tycker att det är riktigt svagt med spelare som inte kan stå upp för sin sak när det gäller klubb byte, att använda ombud är ett tecken på svaghet. Och att inte spela i en klubb för att man inte någon annan fixar ens papper, hallå hur gärna sa du att du ville lira?
    Äh bättre att lira i Kifen va, som raggat upp varenda avdankad förortsstärna som fanns att tillgå, men det är klart vad skulle dom göra efter att ha slarvat bort ett av Stockholms bästa junior lag.
    Du är ju för visso i gott sällskap, jag menar det kan ju inte vara så att hjärtat glöder för en klubb med tanke på hur ofta en del byter!

    Mvh Fredrik R

    SvaraRadera
  4. Fredrik R: Jag vet inte på vilken nivå du är, men i mitt tycke och i ALLAS tycke som jag pratat med kring Bele Barkarby Innebandy tycker alla som mig... Avdankade förortsstjärnor? Vilka syftar du på? Kanske finns anledningar till att vissa spelare bytte från Bele till Kungsängen inför denna säsong som jag precis tagit upp i min krönika... Det är ingen engångsföreelse direkt och jag man meddela redan nu att flera spelare i dagens Bele Barkarby INTE kommer att spela kvar nästa säsong utan kanske till och med återfinns i juste, Kungsängen!

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha.... Avdankade förortsstjärnor, roligaste jag hört. Avudsjukan lyser igenom för starkt nästan. Forza KIFEN!

    SvaraRadera
  6. Avdankade förortsstjärnor.. ja ja Boris min vän du vet att alla vi i laget och runt laget vill att du ska spela i Bele likså Mange som Hjärre. Självklart Bele Janne också. Sen tror jag väll om jag ska vara ärlig att Bele Janne spelat i Bele idag om han velat det själv, oavsett vad tränare och sportchefer hade/har gjort. Vi i Bele idag har inte ett lag som på pappret eller planen ska vinna Div2 (tycker jag) men ge laget ett år till med samma lag som du säger "bele Janne" så kommer detta lag vinna 2,an av bara farten..... Eftersom vi i Bele Barkarby innebandy tydligen alltid utåt har målet att vinna serien, även iår men halva laget junnar, Så sätter jag ner foten och säger att vi gjort ett helt "ok" år med tanke på material och allt runt om som också är nytt. Både Tårtan och Björne gör sina första år som tränare för ett senior lag. Vilket jag tycker dom gör bra. Självklart behöver vi nya gubbar nästa säsong, det behöver alla lag nästan varje år... Jag själv kan inte i nuläget säga att jag spelar i Bele nästa år, inte ens att jag spelar bandy alls. Men jag tycker att ganska många i Div2 och runt Div 2 ska få ner fötterna på jorden.. 90% av alla här lirar faktiskt för att det är kul. Jag tycker inte mer illa än någon kompis i Kungsängen än någon kompis i Bele. Eller kalla dom bandyspelare bara om ni vill. Plats ska vara kärlek och inget annat.. Div 1 eller Div 2 medlemsavgiften är väll lika hög ändå? //Tack Jonevret!!
    Tack / Jonevret

    SvaraRadera

Skriv vem du är. Det blir mycket roligare då...