söndag 21 februari 2010

3-3 = Två förlorare

Grattis söderort! Nu har Orminge och Vendelsö allt i egna händer, och inget annat än bristande nerver kan hindra dem att ta de två kvalplatserna.

Bele ger bort segern tack vare bristande effektivitet i anfallen, och åtminstone en makalös bjudning. Att bara producera 1 mål i spel 5 mot 5, mot ett lag av KIFens klass kan inte heller vara annat än underkänt, även om KIF har en riktigt bra keeper.

Framförallt förstafemman underpresterar grovt, 3 av dem är iskalla. (Ni får gissa själva, jag hänger inte ut enskilda killar.) Kreativast framåt och stabilast bakåt är andra femman med Osse-Woxberg-Walle framför Linder-Fille. Även inhopparna Jeppe och Jocke L kommer ifrån matchen med godkänt. Tror vi får se mer av Jeppe Lagerwall framöver, en klart lovande debut!

KIFen är nu helt avsågat. Vem som vinner det myomspunna KIF-Bro-derbyt är nu fullständigt ointressant. Nicke, hoppas du har några roligare alternativ inför nästa säsong, för det där gänget får inte ens du någon ordning på. För hade det funnits någon kvalitet i KIF så hade man kört över ett Bele som spelar som ikväll.

Grattis Jakan, ni får åtminstone spela kval!

35 kommentarer:

  1. Bele misslyckas, för vad är det nu? 5 året i rad?

    Att man inte lycjkas vinna serien i år med det laget är helt otroligt... Vill inte veta hur mycket pengar man lagt ut på underpresterande spelare i år.

    SvaraRadera
  2. Trivs bra i Kifen:-)! Med tanke på att vi ställer upp med ett juniorlag mot Bele:s föryngrade A-lag så gör vi en försvarsmässigt bra insatts. Anfallsspelet lämnar en del övrigt att önska men Rom byggdes inte på en dag... Med det materialet som Bele har så kan man lugnt konstatera att coachingen misslyckats... Kan väl säga så mycket som att Bele blir det inte:-) Dom verkar ha hittat rätt nu..... Hoppas alla som tycker att Bele ska föryngra sitt lag ställer sportchefen och ledarna till svars....

    SvaraRadera
  3. Shit va du är negativ, du ska absolut inte hålla i tippningen nästa sesse, intressant å se om denna kommentar dyker upp.

    SvaraRadera
  4. Suck och stön Jocke, det där var ett riktigt lågvatten märke av dig! Man ska ALDRIG göra inlägg eller kommentarer när man är mentalt ur balans, förbannad eller irriterad! Att du är besviken över ditt eget gäng kan jag förstå men att som tröst spy ur sig osakligt skit över motståndarna är lågt.
    Sanningen är att till Er lycka så underpresterar Kifen rejält i går vilket i kombination med några synnerligen tveksamma utvisningar blir Er smala lycka. Sanningen är också att Kifen aldrig, varken på junior eller senior nivå, har torskat mot Bele och jag har mycket svårt och se att vi någonsin kommer att göra det. Fortsätt gärna och underskatta oss men vill du behålla någon form av respekt så bör du vara sakligare än så här.

    SvaraRadera
  5. Näe, det var inte säsongens lågvattenmärke. Det var när jag skrev att Bro inte har en enda back som kan slå ett uppspel. Självklart menade jag inte det bokstavligt då heller.

    Håller helt med Mr K, det är dumt att skriva när man är upprörd. Men jag står för att jag gör det ibland, och jag har aldrig haft någon ambition att vara saklig eller bli respekterad, utan jag skriver väldigt vinklat ur en fanatisk Bele-fan's ögon. (Inga andra lag är bra, hur bra dom än är!) Jag har ingenting mot KIF eller en enda av KIF:s spelare eller ledare, och ber om ursäkt om någon tagit illa upp.

    SvaraRadera
  6. Korrekt sågning enligt rapporter, med den spelartrupp och det material man förfogar över så är det en fruktansvärd skandal att man återigen inte lyckas kliva upp. Om man jämför dagens Bele med det Bele jag spelade i när vi kvalade till Div.1 för 4-5 år sen så är många kvar och många har tillkommit, vissa har även blivit äldre men det har fyllts på med kvalitéspelare på dessa positioner...

    Vad är det då som brister? Spelsystem? Upplägg generellt? Tränarstab/Tränarval inför säsongen?
    "Föryngringen" som skulle ske som inte skett?

    Tycker framförallt att det är en kombination av att man tog in Tom som tränare som ville spela på sitt "egna" sätt och Nicke J och Kari som ville bygga vidare på spelet från föregående säsong där man stundtals (vårsäsongen) var bäst i serien... Man tar in äldre förmågor i Voxberg och Linder (duktiga spelare absolut) man behåller Walle som jag anser var den ända jag tyckte man skulle behålla från föregående säsong.. Under säsongen så har Björne Eriksson tillkommit och Jocke Likamaa tillkommit, spelare som man tidigt deklarerade för under Nicke J och Kari att man inte ville ha i spel nästa säsong...

    Det här var nog sista chansen för Bele som förening om man nu inte mot all förmodan lyckas gå till kval...

    Styrelse/Sportchef/Tränare till nästa säsong bör nog tänka om hur man skall sköta a-laget nästa säsong...

    Hela IB-sthlm skrattar åt Beles ständiga satsningar som misslyckas..

    SvaraRadera
  7. Tror nog det är dig de skrattar åt Janne...

    SvaraRadera
  8. Nej, det är åt Beles satsningar

    SvaraRadera
  9. Härligt, nu är diskussionen på verkligt hög nivå....

    Tycker inte det är fel att ha höga ambitioner, och det är ju alltid kul att kunna glädja så många, om man skulle råka misslyckas.

    Angående "föryngring" så har vi flera hundra procent fler juniorer som är ordinarie i herrlaget än de föregående säsongerna, sen åldern på de övriga är ju helt ointressant så länge de är bra spelare och goda förebilder. Målet är ju att skapa en naturlig koppling mellan junior- och seniorverksamhet, och då tar man naturligtvis ett steg i taget.

    SvaraRadera
  10. Jag förstår och respekterar att detta främst är ett fora för inbördes Bele beundran, och diverse betting, men här måste en utomstående (helt utan insyn i Era inre angelägenheter)ändå få lägga sig i!

    Nej, av det enkla skälet att det bara är några få som delar uppfattningen om Beles "ständiga misslyckande" så skrattar inte hela IB-Sthlm! Den stora massan gör en betydligt nyktrare bedömning av Beles kapacitet och rimliga målsättningar! Vad är det egentligen som får Er att år efter år tro att ni ska vinna allt och avancera i seriesystemen?
    Ett inlägg skriver "Att man inte lyckas vinna serien med det laget är helt otroligt", vadå med "det laget" undras? Ni har inte fler talangfulla ungdomar, fler färdiga innebandyarbetare eller fler stjärnor med erfarenhet från högre seriesystem än något av de andra lagen på övre halvan i Herrtrean - vad i hela friden grundar Ni Era orimliga förväntningar på?
    Jag tror onekligen att Ni skulle må bra av att titta på Er trupp och göra en mer sansad bedömning av dess kapacitet. För en utomstående har Ni en handfull ruggigt talangfulla ungdomar som dock ännu inte är helt mogna för seniorspel, Ni har dessutom några få stjärnor med erfarenhet från högre serier men med en tveksam ambitionsnivå och inställning och som komplement har Ni 10-12 ordinära IB-jobbare. Ni har alltså samma förutsättningar som många andra lag på samma nivå - vad är det i den truppen som skapar såna förväntningar hos just Er?
    Glöm dessutom inte att Ni i Karke och Nicke har/har haft några av stans bästa tränare så det troliga är väl att Ni utan dessa bägge hade fått kriga runt ett helt annat streck!

    Håll i hatten men avslutningsvis måste jag hålla med Jocke. Att föryngra ett lag för sakens skull är ju fullständigt idiotiskt. Se på t.ex. Kifen, där har man seriens i särklass yngsta medelålder på straxt över 20 år. Halva herrtruppen består av spelare födda 90 eller 91, inte fasen genererar det seriesegrar och avancemang med automatik. Tänk istället på att det faktiskt var en 40 plusare som räddade en poäng åt Er i söndags!

    Tagga ner, nyktra till och se Er i spegeln!

    SvaraRadera
  11. 39 år gammal är Stefan Wahlman inte 40 år än ;)

    Det jag grundar mina tankar och åsikter i är att jag anser att med spelare som Briselius, Larsson, Nätterlund, Åsander, Björklund, Linder, Voxberg, Wahlman, Hellbom, Isaksson borde man göra mos av denna serie... Tycker det är ofattbart, någonstans brister det i min mening....

    Till skeptiker förövrigt vill jag bara undra vilket lag du skriver ifrån eftersom du verkar ha en skev bild av kvalitén på supertrean i och med att du säger att lagen på den övre halvan har precis lika många spelare som spelat högre upp som Bele...

    Så du menar att det finns lag i serien som matchar Beles förstalina med Isen - Mange - Boris - Linder - Nätterlund - Fogdegård i mål?

    Isf är du helt ute och cyklar...

    SvaraRadera
  12. Tycker att formuleringarna i skeptikerns inlägg ser ut att vara författade av någon från Kungsängen...

    SvaraRadera
  13. Finns ju bara ett lag som har lett serien nästan hela tiden och deras förstafemma matchar absolut beles. Pratar såklart om orminge ibk

    SvaraRadera
  14. Det här med att satsa på unga tycker jag har försvunnit som tidigare skribent noterat. Känns som att den satsningen försvann när Nicke J lämnade. Så vitt jag vet så gick som bäst Bele i början av säsongen då dem verkligen spelade med dessa unga spelare. Jag menar vad har hänt med KB, Björklund och Åsander? Tre väldigt duktiga spelare som producerade som bara den i början men som efter Nicke J's förflyttning sett iskalla ut. Med all den faktan i handen så ser det ut som att Nicke var den som ville satsa ungt men nu när Tom har komandot så ser det ut på ett helt annat sett. Kanske skulle fortsatt på den vägen om det nu gick så bra för det känns som att Bele har kastat bort tre lovande spelare.

    Någongång måste man inse att ungt är framtiden och kolla bara på Orminge, dom har ett ungt lag och lyckas bra med det. Bele spelade ungt i början av säsongen och det gick bra. Bele spelar förvisso relativt ungt nu med men något bör ha hänt i samband med byte av tränare då dom tre ovanämda spelarna verkar helt under isen.

    Kan någon förklara för mig vad som har hänt i Bele?

    SvaraRadera
  15. Pinsamt, anonym, att du inte ens vågar underteckna när du hoppar på tre unga killar och påstår att de är iskalla. Unga killar, klart att formen går upp och ner. Osse har missat en match på hela säsongen och ligger tvåa i poängligan, två pinnar efter Boris. Robban fick en formsvacka i höstas, men det var ju redan innan Nicke lämnade, var finns kopplingen du insinuerar? Nu är han haft skadeproblem, därför ej med mot KIF. Ligger ändå fyra i poängligan. KB får väl kommentera själv varför han tagit time-out, jag vet inte.

    Tro mig, Bele har verkligen insett att ungdomen är framtiden, och det kommer du bli varse framöver.

    SvaraRadera
  16. Det som har hänt är att vi i början av säsongen hade tre röster som ville höras, alla med olika filosofier. Vilket inte fungerade, detta ledde till att Nicke klev av och Tom fick huvudansvaret.

    Tom har satsat på lite andra spelare än vad Nicke gjorde, vilket också avspeglar sig om man tittar på Bele i dagsläget. Det är naturligt att olika tränare satsar på olika spelare. I det här fallet har de något yngre fått stå tillbaka för de äldre.

    Jag kan även kommentera lite om spelarna som du nämner. Robban B har varit mycket skadad och tränat sporadiskt, KB blev omotiverad och var sisådär i form, Ozze har förmodligen bara saknat en lekkamrat.

    På tal om förstafemmor så håller jag helt klart med dig. I stort sett varje lag på den övre halvan har en mycket vass förstalina.

    Tänk vad supertrean kan beröra...

    SvaraRadera
  17. Det jag menar är att jag under alla dom åren jag har sett dessa tre så har jag aldrig sett en sån totalvändning i form, och då har jag följt dom här killarna sedan pojkåren. För i mina ögon var dom bland de bästa i början av säsongen men under tränarbytet så hände något.
    Håller helt klart med dig Mange om att tränare satsar och prioriterar på olika sätt. Det jag reagerar på är att Bele före säsongen bestämde sig för att satsa mer på ungt men som efter bytet av tränare har runnit bort. Borde man inte ha tittat efter en tränare som är lite inne på samma spår isåfall?
    KB kan jag förså att han har tappat motivation då han inte har fått så mycket speltid. Han har alltid varit en spelare som jag gillar med mycket bollkänsla och bra blick.

    Åsse som det faktiskt stavas, kan som Mange skrev sakna en vapendragare. Åsse står för det mesta rätt och ska ha passarna när han gör det men vem ska ta på sig rollen? För vi vet alla hur målfalig han är bara han har rätt folk runt om. Hans humör har dock alltid varit ett litet minus men såhär har jag aldrig sett honom, han har mycket mer att ge.

    Robban som kom till Bele som center/forward gjorde väldigt bra ifrån sig fram till Nicke lämnade. Vet dessutom att Nicke var en avgörande faktor till varför Robban och Åsse för det delen också skrev på för Bele. Kanske allt vände där när Nicke drog? Sen om han nu har varit skadad spelar såklart in men om inställningen och motivationen hade varit på topp hos den här killen så hade det sätt betydligt bättre ut!

    Försöker bara få svar på hur det kommer sig att dom inte presterar lika bra när vi vet att dom kan betydligt bättre. Kanske borde se över det och hitta en lösning? För med dessa i form så tror jag att tabelläget hade sett ut på ett helt annat sett tror jag.

    SvaraRadera
  18. Missförstå mig rätt, Nicke är min favoritcoach alla kategorier, den som är "Mr Bele" för mig. Jag saknar Nicke och det är närmast fysiskt smärtsamt att se honom i ett motståndarbås.

    Men jag ser ändå inte rent logiskt kopplingen mellan Robbans formtapp och Nickes avgång eftersom tappet kom redan innan Nicke lämnade. Jag tror man gör det för lätt för sig om man ska hitta en enda sak som förklarar allt.

    Jag vet inte vad som är hönan eller ägget, just när det gäller de här killarna. Dvs, är det sämre form som lett till något mindre speltid, eller är det tvärtom? Kan ju också vara helt andra saker som varken jag eller du har någon aning om. Jag följer inte vad som händer på träningarna, det finns det mer kunniga personer som gör. Självklart kommer vi att följa upp detta, och många andra saker, och försöka hitta de lösningar som behövs. Ovärderliga killar, håller med Nicke att det är ofattbart att AIK släppte dem.

    Självklart hade haft vi fått fler poäng om dessa killar varit i form hela säsongen. Lika självklart hade tabelläget varit bättre med ett individuellt misstag mindre mot Jakan, en räddning till mot Värmdö, ett ribbskott tre mm längre ner mot KIF och en klubbmätning mindre mot HIBK. Men jag lovar att satsningen på unga spelare med en tydligare koppling senior/junior/ungdom ligger benhårt fast, och det kommer att märkas.

    SvaraRadera
  19. Är helt övertygad om att Bele hade lett serien ifall Nicke J hade varit kvar som tränare tillsammans med Karke som ledde laget föregående säsong, man står för en innebandy som är mycket attraktiv och utvecklande. Medans jag anser att Tom står för en innebandy som spelades på sent 90 tal. Kanske inte riktigt passar inte i dagens Bele med spelare som är vana att spela på det "nya" sättet...
    Som Nicke J och Kari står för...

    Hänger inte ut någon tränare/spelare utan det är endast vad jag anser om vart problemet ligger...

    10 mål och 3 poäng ska hämtas in nu för att kval ska bli verklighet...
    Bele-Vaxholm 8-3
    Sollentuna-Bele 5-12

    till att börja med...

    NU kör vi Bele....

    SvaraRadera
  20. Själv är jag övertygad om att Bele hade varit i topp om Avellan hade varit kvar...

    SvaraRadera
  21. Angående Robbans form så tycker jag fortfarande att det gick ned när Nicke stack däremot så kanske han inte gjorde lika mycket poäng. Det många inte ser är hans spel utan boll. Han har aldrig varit en poängmakare vilket har varit ett stort plus iår.

    Håller med Janne på den punkten att Nicke tänker ny innebandy medans Tom kör lite old school

    SvaraRadera
  22. Kul att du tror det Morsan, aka Jocke Westberg?

    SvaraRadera
  23. Detta börjar ju bli löjligt. Jag hävdar lika bestämt att Robbans form gick ner redan innan Nicke lämnade. Hur vet jag det? Förutom att jag givetvis såg de sista matcherna med Nicke vid rodret, så pratade Nicke med mig om just detta när han fortfarande var kvar.

    Nytt ämne tack!

    SvaraRadera
  24. Okej du har rätt... Vad vet jag som känner och har följt Robban sen innebandyskolan?

    Hur som helst hoppas allt löser sig och att ni kniper kvalplatsen.

    SvaraRadera
  25. Tack för det! Hoppet lever till den sista spiken är slagen i kistan.

    Man kan ha många åsikter om Tom och Karis coachning. Det har jag också. Men vill bara att diskussionen förs på de fakta som jag vet finns. Det finns ju också andra juniorer som å andra sidan fått betydligt mer speltid ju längre säsongen gått, Fille och Max. Senast släpptes ju en annan 92:a fram, Jeppe Lagerwall. Så jag köper helt enkelt inte att det är fråga om någon "juniordiskriminering". (Bara för att jag inte ska få någon kommentar från Jannes morsa eller någon annan om att Max inte spelade mot KIF, så kan jag berätta att han hade migrän).

    SvaraRadera
  26. Snillen spekulerar... Kan någon av er förklara Vaxholms formkurva, genomklappningen i Bro, Real Höjdens misslyckande och Vendelsös kanonsäsong? Kanske lite intressantare läsning!

    SvaraRadera
  27. Fyndigt av er som skriver i "Jannes Morsa" eller "Jannes syrra"! Bra fantasi...

    SvaraRadera
  28. Fyndigt att skriva Janne ;)

    SvaraRadera
  29. En skeptiker alias Mr Kungsängen24 februari 2010 kl. 16:37

    Jodå, nog är det en från Kungsängen som skrivit.

    Till "Janne" vill jag bara säga att du personifierar just det problem som jag som utomstående menar att du och flera runt Bele har. Du/Ni rabblar upp namnen på ett antal spelare som Ni anser borde göra så Bele med "automatik" vinner serien - förstår du inte att detta är åt pipsvängen. Ingen av dom du rabblar upp är ett smack bättre än sina motsvarigheter i Orminge, Vendelsö eller för den delen Kungsängen.

    Anledningen till att jag engagerar mig är att jag faktiskt tycker synd om såväl spelare som ledare i Bele när man ställer krav och förväntningar på laget som grundar sig på en skev och onyanserad uppfattning om enskilda spelares och därmed hela lagets kompetens.

    Får jag avsluta med och be Er att inte kasta yxan i sjön riktigt ännu. Vendelsö tar max 6 poäng till medan Ni mycket väl kan ta 9 pinnar. Då blir det en målskillnadsaffär och den är bara upp till Er själva om Ni ska vinna!
    Tro´t eller ej men jag menar att Vendelsö myglat sig till minst 3 poäng under säsongen så jag håller alla upptänkliga tummar för Er!

    SvaraRadera
  30. Att folk som går till Bele verkar underprestera har en väldigt enkel förklaring. Viksjöhallens golv tar död på vem som helst med bra handleder. Blir en annan sport där, en sport som Bele inte är så värst bra på och omställningen till att spela i en vanlig hall där det går att slå vettiga passningar är inte att leka med heller.

    SvaraRadera
  31. Golvet gör inte spelaren. En person med bra handleder klarar alla golv.

    SvaraRadera
  32. Håller fullständigt med föregående talare om att viksjö sporthalls golv är totalt värdelöst, det är fruktansvärt svårspelat och att jämföra det golvet med att spela i Jakobsberg vore att jämföra en Kanin med en
    Gepard på 100 meter...

    SvaraRadera
  33. Två av tre personer på rad har slagit huvudet på spiken...

    SvaraRadera
  34. Sluta och klaga på allt och avgör matcherna på golvet, oavsett gammla avdankade spelare eller unga begåvade spelar.

    Sen kan man alltid skylla på golvet eller att det regnar men oavsett så vinner innställning, och med så rutinerade spelare som alla anser att bb har så borde de ha promenad seger i en sådan här serie men icke motivationen tog slut alldeles för länge sedan.
    Avgör resten på golvet nu och sluta skriva så mycket skit.

    Detta var mitt SKIT

    SvaraRadera

Skriv vem du är. Det blir mycket roligare då...