lördag 13 februari 2010

En epok gick i graven

Järfälla IBK med oräkneliga säsonger i högsta serien får börja om i Allsvenskan nästa år. Spiken i kistan slår egne backen Andreas Westerlund in, när han drar på sig en fullständigt idiotisk utvisning genom en eftersläng med mindre än 7 minuter kvar att spela, vid ställningen 2-2...

Jag har Järfällas herrlag att tacka för mycket. Det var de som, typ 2003/2004, fick mig att omvärdera innebandyn totalt, och till att fokusera om mitt intresse från hockey till plast. Innebandy: snabbare, elegantare, roligare. Profiler som Staffan & Jocke Lindström, Djurling, Jimmy Gunstedt, Hulken Olofsson m.fl. Ungefär samtidigt drog Nicke Jonssons son Linus med min son Gurra från dagis till Beles innebandyskola. Så föddes så småningom också mitt engagemang i och för Bele.

Det känns onekligen tomt att det inte spelas SSL-bandy nästa år i Järfälla kommun (ja, jag vet att det är 4 matcher kvar, men att Spiders ska skrälla i 2 av dem samtidigt som TT, Västerås, eller Umeå kammar noll, det känns fullständigt orealistiskt). Men det kan inte gå säsong efter säsong att tappa (minst) halva truppen, nu har man nått vägs ände. I år har man exempelvis inte en enda back som som har tillräcklig rutin att hålla sig kalla när matcherna ska avgöras, individuella misstag har avgjort till slut i nästan varenda jämn match, särskilt de mot de andra bottenlagen. Inget ont om dessa unga killar, de har framtiden för sig, utan skuggan faller tungt på ledningen som gett dem ett ansvar de inte mäktat med. Jag förstår att man försökte plocka in Beles Robocop i januari, frågan är varför man inte agerade tidigare och på fler fronter. (TT förstärkte truppen med Div 1-stjärnan Sam Jonsson, 3 mål idag...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv vem du är. Det blir mycket roligare då...