måndag 1 februari 2010

Nynäs på dekis men Sumpan impar

Ja, hur går det egentligen för Nynäs och Sumpan som klev upp från Supertrean efter förra säsongen?

De lag som blir kvar i serien (nästa års Div 2 Sthlm) får med stor sannolikhet åter bege sig de långa milen ner till Nynäs. Nynäs, förra säsongens fullständiga dominant i Supertrean, började sitt äventyr i årets tvåa riktigt bra och låg länge stabilt i mitten. Men så började de snöpliga förlusterna komma och nu radar man upp förlust efter förlust i 6-poängsmatch efter 6-poängsmatch. Senast uddamålsförlust mot BSK, innan dess bestulna på segern mot Huddinge (blev till sist 3-6). Trist för de mycket engagerade Doppsko och Basic, men det känns som det blir svårt att vända det här skeppet.

Däremot går Sumpan från klarhet till klarhet. Carman fullkomligen vräker iväg målgivande passningar, 34 st så här långt. Uppe på tredjeplats! Ändå har man i stort samma trupp (med några få nya kryddor som dock mest har spelat sporadiskt) som ifjol i Supertrean, och då tyckte jag inte de var direkt imponerande. Jag tror nyckeln är stabiliteten och stämningen i spelartruppen, och det visar definitivt att det inte är omöjligt att etablera sig på denna nivå.

7 kommentarer:

  1. Håller med om att Sumpans framfört imponerar, speciellt med tanke på hur bedrövligt dom inledde säsongen. Håller även med om att stabiliteten och kontinuiteten är delar av nyckeln till framgång.

    Jag hävdar dock, delvis egen upplevt, att enskilda spelarna i div. 2 (eller div. 1 för den delen) inte skjuter bättre, springer fortare eller passar bättre. Den enskilda spelaren är i grunden inte bättre däremot är dom betydligt mer skolade och taktiskt drivna (att dom tränar 3-4 ggr/vecka ÅRET OM ger förstås också resultat). I inledningen var Sumpan naiva och spelade div. 3 plast, det gick åt fanders men efter 4-5 omgångar var man i kapp. Vad jag egentligen säger är att Pappa Carman och övriga ledare är en stor anledning till nuvarande framgång - minst lika stor som enskilda spelare.

    SvaraRadera
  2. Pappa Carman??!!, mannen som bromsat upp en talangs utveckling i sin son.

    SvaraRadera
  3. MR:Kungsängen: Varför spelar inte dessa spelare i en högre Division ifall dom är så pass bra? Känns som att du bara är ute efter att nämna spelare som finns i Bele med tidigare spel på högre nivå än Division.3? Rätta mig om jag har fel...

    SvaraRadera
  4. Avallan
    Jag kan inte rätta dig för jag förstår inte riktigt vad du menar!?
    Du skriver "ute efter att nämna spelare i Bele som spelat i högre divisioner", Jag känner (förutom KB) inga spelare i Bele och har ingen aning om var dom lirat tidigare.

    Det enda jag säger är att;
    - Pappa Carman och övriga ledare har på två år, med ett begränsat spelarmaterial, fått upp Sumpan från div. 4, direkt genom div. 3 till en topplacering i tvåan - respekt!
    - Jag säger också att en genomsnittlig spelare i div. 1 i grund och botten, inte är en bättre spelare än sin motsvarighet i div. 3. Varför spelaren i div. 3 inte spelar högre upp måste man nog fråga varje individ om - det kan vara så enkelt att man inte har högre ambitioner.
    Däremot är div. 1 spelaren resultatet av en betydligt högre (och kanske bättre) träningsdos samt inte minst mer taktiskt skolad.

    SvaraRadera
  5. Kan hålla med om att spelare som spelat på en högre nivå t.ex Div.1 inte går ner i Div.3 och dominerar och gör precis som han vill. Däremot som du nämner den "genomsnittliga" spelaren i Div.1 i grund och botten inte är bättre än sin motsvarighet i Div.3 tycker jag är otroligt felsurr. Då menar du att Kungsängen som är ett stabilt mittenlag skulle kunna skicka en hel femma till ett mittenlag i Div.1 t.ex Älvsjö som just nu innehar en fjärdeplats i Division 1 mellersta?! Och det skulle bli samma resultat lagmässigt/individuellt och samtidigt skicka ner en hel femma från Älvsjö till Kungsängen och samma resultat skulle nås?

    SvaraRadera
  6. Nej Avallan, det menar jag inte!
    Om vi som ex. tar spelarna i Kifens andra lina så skulle dom naturligtvis inte ha någonting att hämta i Älvsjö, Handen, Odelberg eller annat liknande lag. Våra spelare är sämre tränade, sämre skolade och avsevärt sämre drivna rent taktiskt, dom har heller inte samma ambition och mål med sitt idrottande. Det innebär dock inte att dom i enstaka byten springer långsammare, skjuter sämre eller har sämre teknik!
    Jag säger det igen - spelarna i t.ex. Älvsjö är resultatet av mer träning, bättre träning, bättre tränare och kanske även bättre innebandykultur i föreningen, inte av ett bättre grundmaterial! Ha i åtanke att våra så framgångsrika 90´or sprang åttor runt bl.a. Älvsjös motsvarigheter för 2-3 år sedan, idag är jag rädd för att verkligheten är den omvända.

    MIN uppfattning är solklar - skillnaden mellan div. 1 och div. 3 står att finna i träningarna, tränarna och det taktiska kunnandet i lagen snarare än i råmaterialet!

    Vi behöver förresten inte jämföra med div. 1 - låt oss istället ta Orminge i vår egen serie. Den som påstår att Orminge är seriens bästa lag är nog på fyllan men likt förbaskat leder dom serien. Det lär bero på många träningar, bra träningar, hårda träningar och inte minst mycket skickliga och taktiskt kunniga ledare. Att dom inte har seriens bästa spelare är jag övertygad om att du håller med om!

    SvaraRadera
  7. Herregud vilken ointressant konversation!

    SvaraRadera

Skriv vem du är. Det blir mycket roligare då...