tisdag 16 mars 2010

Fusk är inte så farligt enligt förbundet

Lyfter upp detta från en kommentar till ett eget inlägg, för det tycker jag det är värt. Tack till KIF och Hr Ordförande för att ni drev denna viktiga principfråga!

Mr Kungsängen sa...
Så har då äntligen Stockholms Innebandyförbunds Tävlingskommitté en gång för alla behandlat anmälan mot Vendelsö IK och deras uppenbara nyttjande av "icke spelklar spelare".Tyvärr var man precis så feg som man kunnat ana i förväg då man visserligen ansåg Vendelsö skyldiga till brott mot ett par paragrafer i tävlingsbestämmelserna (vilket var helt uppenbart och omöjligt att blunda för) men trots det enbart tilldömde Vendelsö böter, ett dessutom i sammanhanget relativt lågt böter. Budskapet, som jag tyvärr inte tror att tävlingskommittén är medvetna om att dom sänder, till oss övriga är; att det är helt okey att skita i paragrafer och regelverk och nyttja icke spelklara spelare när som helst, hur som helst och i den omfattning man själv finner lämpligt! Om regelbrottet genererar uppflyttning så är det medvetna regelbrottet ändå en ren vinst! Synd och förvånande att Tävlingskommittén inte har mer hår i arslet än så!

30 kommentarer:

  1. Jag måste bara ifrågasätta här.. Mr Kungsängen, Du fattar och inser väl själv att ett regelbrott ska bestraffas på samma sett oavsett plats i tabellen man ligger? Sen att ingen påpekar någonting positivt med vendelsö's bedrift att va tippade sist i hela serien inför säsongen för att sedan komma 2/3a beroende på vad man tycker är rättvist är för mig imponerande. Men det tar nog stopp i kvalet tyvärr för vendelsö så ni kan ju ta ut era agressioner nästa säsong på varandra...

    SvaraRadera
  2. Mr Kungsängen skriver ingenstans att straffet ska vara beroende av plats i tabellen.

    "Sköndal": Läs om, läs rätt! :-)

    Mr Kungsängens synpunkt att straffet som utdömts är lågt håller nog de flesta med om. 7500 kr för att spela fem matcher utan att vara spelklar = 1250 kr per match. En symbolisk summa.

    SvaraRadera
  3. Varför vi inte hyllar VIK? Själv är jag inte ett dugg imponerad av VIKs prestation, men då utgår jag iofs från att Bele körde över dem totalt med 3-0 (hade varit minst 7-0 om inte målisen storspelat, VIK fick fram hela 10 skott på mål) och 8-4. Jag är snarare förundrad att inte fler lag genomskådat deras simpla spel. (Ungefär lika förundrad är jag över hur Bele kunde tappa poäng mot Värmdö)

    SvaraRadera
  4. 1500 per match ska det vara! :-)

    SvaraRadera
  5. Man skulle blivit jurist16 mars 2010 kl. 22:11

    Intressant är vidare att IFF ser väldigt strängt på brott mot de internationella övergångsreglerna. Om Ekestubbe varit norrman (foreign player) så skulle bestraffningen för brott mot de internationella övergångsbestämmelserna varit att både klubben och spelaren stängts av minst ett år! (IFF Juridical Regulation, article 8, punkt 4). Om spelaren tillåtits spela av nationella förbundet (SIBF) så åker även SIBF på böter om ca 20.000 kr.

    Fast det framgår inte helt klart vad som menas med "foreign player", om man tolkar Ekestubbe som norsk eftersom övergången var från en norsk klubb, så skulle det ju gälla även i detta fall. Och då vore det rätt kört för VIK och VE, och förbundet skulle definitivt dömt för milt...

    SvaraRadera
  6. Sen finns det faktum att Bele som storsatsar säsong efter säsong med uttalat mål att gå upp, för att sedan aldrig lyckas. Visst att dem vinner mot Vendelsö båda matcherna, men att dem tappar så mycket poäng mot dem andra lagen...då tycker inte jag att man ska gå upp, inte om man är tippat topplag. Att påstå att Vendelsö går till kval tack vare Ekestubbe är löjligt då dem vunnit matcher utan honom. Vendelsö har gjort det riktigt bra, synd att ingen annan ser det.

    SvaraRadera
  7. "ett dessutom i sammanhanget relativt lågt böter."

    I vilket sammanhang vore det höga böter att spela med en icke spelklar spelare? Det är tal om ett regelbrott och ett regelbrott ska ju bestraffas lika hårt oavsett sammanhang?

    Och det är väl tal om 3 matcher man spelade med viktor ekestubbe när han inte var klar vad jag förstår?

    Jocke ja i så fall hade ju bele 6 poängs försprång på vendelsö och ändå lyckades dom inte komma före... imponerande av viken säger ja.
    Det är så fruktansvärt bittert från alla håll och kanter när faktum är att de spelade en bra säsong.

    SvaraRadera
  8. Vem har påstått att Vendelsö gått till kval tack vare Ekestubbe? Inte jag i alla fall. Det handlar om principer.

    Sen så är det kul med alla som hela tiden påstår att Bele "storsatsar". Det kanske är så att det är tack vare vi inte skäms för att vi har vissa ambitioner som gör att duktiga spelare vill spela med oss, och dessutom gärna betalar en slant för att få göra det? Vill inte alla lag ha så bra lag som möjligt, förresten?

    SvaraRadera
  9. Om man utgår från principen att Vendelsö är dåliga och inte borde gå upp för att de förlorat bägge matcherna mot Bele så borde ju då inte heller Orminge gå upp då de förlorat båda sina stort mot vendelsö. Logik, eller Jocke?

    Protesten tänker jag inte kommentera då jag inte är insatt alls, vilket många andra verkar vara, eller?

    SvaraRadera
  10. Enligt min logik borde bara Sollentuna gå upp, för de är de enda som har plusstatistik på Bele denna säsong. ;)

    Självklart inte... Jag skrev bara att jag inte imponerats av VIK i de två matcher jag haft anledning att följa dem i. Det är ju fullt möjligt att de hade dåliga dagar just då. Jag har väl aldrig sagt att de inte är värda att kvala eller gå upp, tabellen ljuger ju inte. Vi har själva klantat bort vår kvalplats genom en del mindre inspirerade framträdanden, det är bara att gratulera VIK som varit betydligt jämnare i sina prestationer efter en svag inledning.

    Nu går vi vidare och jag tror det kan bli en riktigt kul sesse 2010/11.

    SvaraRadera
  11. Härligt att den här frågan äntligen rör upp lite damm, det har i mitt tycke varit märkbart tyst tidigare under säsongen kring detta uppenbara fusk.

    Låt mig få klargöra ett par saker;
    - Mitt arbete med den här frågan startade tidigt i januari. Om Vendelsö då låg tvåa, trea, fyra, femma eller var man nu låg i tabellen har jag ingen aning om och struntar dessutom fullständigt i, Vendelsös placering har absolut ingenting med denna rent principiella fråga att göra. Det är dessutom så att för mig som ansvarig för innebandyn i Kungsängens IF så är det fullständigt ointressant om Vendelsö, Bele eller IBK Brallan går till kval.

    - Huruvida Victor Ekestubbe får ett personligt straff i form av avstängning eller böter hanteras separat. Förbundet driver den frågan helt själva. Personligen hoppas jag att så INTE blir fallet. Jag känner inte VE och som extern betraktare ser jag honom som en okunnig och kanske aningen naiv bricka i spelet med dåliga rådgivare kring sig. Felet som begåtts ska enbart lastas Vendelsös styrelse och/eller sportsligt ansvariga.

    - Som dom flesta av Er verkar förstå så är detta en alltigenom principiell fråga. Jag har ingenting emot varken Vendelsö som klubb eller deras spelare/ledare (jag är dessutom en av få som verkar gilla Torvalla Sporthall). Jag är så naiv så jag menar att paragrafer och regelverk är till för att följas och att ev. straff måste stå i paritet med ev. brott.
    För mig är det fegt, korkat, obegripligt och fullständigt oacceptabelt att ett lag får behålla dom poäng man vunnit med hjälp av en eller flera icke spelklara spelare. För mig handlar det inte om bara regler och paragrafer utan minst lika mycket om sunt bonnförnuft och seriositet.

    Avslutningsvis kan jag avslöja att den här anmälan mot Vendelsö gjorts på begäran av förbundet! Dom kunde inte hantera en egen anmälan i frågan utan behövde få in den från extern part. Det hade jag absolut inga problem med men jag måste erkänna att jag nog förväntat mig ett seriösare och mer resolut agerande.

    SvaraRadera
  12. Mr Kungsängen: Se det positivt! Du som försöker sköta övergångar enligt regelboken kan slappna av lite i framtiden.

    SvaraRadera
  13. Håller för en gångs skull med Mr K, så fegt och svagt agerande från förbundet. Inom fotbollen blir 0-3 direkt i de matcher som använt otillåtna spelare. Borde vara likadant inom innebandyn. 7 500 för 3 el 5 matcher är en struntsumma....

    SvaraRadera
  14. King Vaxholm.
    Måste faktiskt ge en STOR känga till förbundet. Dom måste ju ha missat när man väl skrev över honom till Vendelsö. Dom borde ha sett att han inte var skriven i Sverige över huvudtaget och begärt en riktig övergång från IFF. Är ju igentligen inte Vendelsös fel att förbundet tabbar sig.

    Han var ju faktiskt överskriven men inte på rätt sätt.

    Sen blir man ju lite sne om att man måste lämna in en anmälan senast tre dagar efter matchdag för att förbundet skall göra något åt saken och när man väl gör det så blir det inga reprimander på själva matchen.
    Dåligt igen av förbundet.

    SvaraRadera
  15. Kan någon förklara varför förbundet väntat över tre månader med att avgöra detta?

    SvaraRadera
  16. Så här är reglerna;
    En anmälan om att ett lag använt okvalificerad spelare måste inkomma inom tre vardagar efter spelad match för att det ska kunna bli WO i den matchen. Anmälan som kommer in senare kan aldrig generara i WO-match enbart böter och eventuell avstängning (detta är jag inte helt hundra på dock).

    Anledningen till att jag vet detta är för att vi i vår serie (H5N) var tre lag i toppstriden Grimsta, Rosersberg och Tureberg men Tureberg hade strulat med inbetalningen av en övergå¨ng (betalat men inte bifogat bevis med övergångspappret) och trott att dom spelat med en kvalificerad spelare som då kommit från Rotebro. När Rotebro och Tureberg möttes var Rotebro medvetna om att spelaren ifråga inte var "spelklar" men spelade matchen ändå och efter att dom förlorat så skickade dom in anmälan (inom tre dagar) och Tureberg tappade segern och fick böter samtidigt som Rotebro fick en 5-0-seger. Detta hade stor inverkan på utgången av serien då Tureberg sågades av och vi ville ha ett klargörande i vad som gällde. Så att det inte var så att en massa anmälningar kunde komma in i efterhand och ännu mer drastiskt förändra utgången. Då fick jag svarat som jag skrev ovan.

    Så beroende på när anmäland inkom till förbundet så kan ni klura ut om det är så att något(enligt reglerna) resultat ska förändras eller ej.

    Så med andra ord så tar jag ingen som helst ställning än till att informerar om vad reglerna säger.

    SvaraRadera
  17. Tack för infon, Jonas!

    Sen så är det ju så att även om det inte döms WO, så har förbundet alltid möjligheten att för regelbrott utdöma både böter och poängavdrag (vilket är en annan sak än WO, eftersom det är ett allmänt avdrag som inte rör en specifik match). Dessutom är detta fall också lite mer komplicerat då det rör sig om upprepade förseelser, och dessutom rör en internationell övergång.

    Följande är fakta i fallet:
    1) Ekestubbe spelar VIK:s 4 första matcher (enligt IDA)
    2) Efter Vaxholmsmatchen kommer tips i Vaxholms gästbok att Ekestubbe inte är spelklar.
    3) Ekestubbe spelar inte på ett tag. Om Vaxholm lämnade in en protest vet jag ej.
    4) 20/12 spelar Ekestubbe enl IDA mot Hammarbyhöjden trots att IFF fortfarande listar övergången som Not Completed.
    5) 10/1 spelar Ekestubbe mot Kungsängen. Fortfarande står det Not Completed på IFFs hemsida.
    6) Kungsängen lämnar in protest.
    7) Efter den 20/1 uppdateras plötsligt IFFs webb. Övergången bakdateras till 31/12. Om det stämmer var han spelklar mot KIF men inte mot Höjden.
    8) KIFs första protest avslås, men man ska utreda frågan i ett större perspektiv eftersom det rör sig om ett flertal matcher där spelaren inte varit spelklar.
    8) Förbundet väntar till efter serien slutspelats innan man tar beslut om bestraffning, trots att man har flera månader på sig.

    Döm själva om ni tycker att förbunden agerat seriöst i frågan...

    SvaraRadera
  18. Det här är en komplex fråga så därför måste jag reda ut lite fakta igen!

    Jonas från Grimsta skriver att protest mot enskild match måste lämnas in inom 3 dygn från spelad match. Det är förvisso helt korrekt men inte alls det detta handlar om. Låt mig förtydliga;
    Den 12 januari lämnade Kifen in en protest (och betalade den saftiga protestavgiften) mot Vendelsös nyttjande av "icke kvalificerad spelare" i matchen mot oss som spelats 2 dgr tidigare, d.v.s. den 10 januari.
    Förbundets TK (Tävlingskommitté) tog upp protesten kring månadsskiftet januari/februari och avslog då densamma. Detta då Vendelsö i mellantiden fått IFF att inte bara godkänna VE´s övergång utan dessutom att bakdatera densamma till 31/12.

    Micke Leimer på Förbundet ringer i samband med TK´s beslut upp undertecknad och förklarar att den här frågan är principiellt intressant då strul kring internationella övergångar är något nytt för StIBF. Leimer låter meddela att förbundet själva kommer att hantera en anmälan mot den enskilda spelaren men att dom behöver min hjälp för att anmäla Vendelsös agerande under hösten 2009. Vi pratar nu alltså inte längre om en protest mot enskild match utan om en anmälan kring långvarigt och medvetet fusk!
    Jag komponerade den anmälan i mitten på februari varvid TK tog upp denna nya anmälan i slutet på februari. Vid det mötet bordlades dock frågan då TK helt plötsligt ansåg sig ha för lite fakta på bordet. Kompletterande fakta samlades därför in och ett slutligt möte kunde så avhållas som i måndags, alltså den 15/3.

    Alltså - protesten mot enskild match avslogs och städades undan redan i januari. Vad som dom senaste 6 veckorna avhandlats har varit en generell anmälan mot Vendelsös uppenbara mygel med att medvetet nyttja "icke spelklar spelare" under en längre tid. Att VE´s övergång inte var klar i december kunde alla se på IFF´s hemsida så det var ingen hemlighet varken för Vendelsö eller någon annan. Nu sket man fullständigt i det och har enl. anmälaren, d.v.s. undertecknad, därför tagit poäng i seriespelet på regelvidriga grunder (Om VE gjort några poäng eller ens fått speltid saknar betydelse, det är likt förbaskat ett regelbrott). Förbundet håller förvisso med om detta men skämmer samtidigt ut sig genom att enbart dela ut ett böter på några sketna tusenlappar - pinsamt!

    Jag kan avslutningsvis nämna att Vendelsös försvar hela tiden varit att dom lämnat in komplett ifylld övergångsblankett i god tid till IFF men att övergångspengen på ett par hundra Schweizer Franc inte kommit fram. Som om nu det spelat någon roll, varför VE´s övergång varit NC är helt ointressant!

    SvaraRadera
  19. Jag får hela tiden känslan att hela sanningen inte riktigt kommer fram. Ekestubbe togs ur spel då det uppdagades att han inte var klar. Förbundet hade gjort en miss där då de godkände hans övergång. Sedan användes han inte förän i slutet av december. I samband med att vendelsö påstås(Jag antar att det stämmer) ha skickat in alla papper. För mig låter detta knappast som medvetet systematiskt fusk. Misstag och regelbrott, antagligen. Men medvetet fusk? Nja det är väll att ta i. Varför skulle Vendelsö ta en sådan stor risk medvetet? Nej, det känns som det är ett misstag.

    Om misstaget ska generera i böter eller poängavdrag har jag ingen åsikt om. Men det känns knappast seriöst att läsa alla kommentarer om konspirationer, medvetet fusk osv. En väldigt onyanserad bild här.

    SvaraRadera
  20. Man kan inte bara skicka in papper och hoppas på det bästa. Föreningen har självklart ett ansvar att kontrollera att spelaren är spelklar.

    SvaraRadera
  21. Hahah frågan är ju om det är Vendelsö eller du Mr Kungsängen som gjort en förlust, rent ekonomiskt alltså? Vet inte vad karusellen kostat för respektive parter ska jag väl tillägga...

    SvaraRadera
  22. På IFFs hemsida har det stått Not Completed som sagt MEN, och nu kommer det stora utropstecknet, på SIBFs hemsida har VE stått som klar sedan 2009-08. Det kan alltså inte vara allför lätt för en klubb (inte bara Vendelsö jag syftar på) att veta vad som gäller. Det där borde väl höra ihop? Eller var hans övergång egentligen halvt klar? Isf blir det oerhört svårt att fatta ett beslut överhuvudtaget!

    SvaraRadera
  23. En av Er alla som går under pseudonymen "Anonym" ifrågasätter om Vendelsös agerande verkligen är medvetet och systematiskt fusk? Det är naturligtvis en befogad fråga där svaret ligger i betraktarens ögon. För min del så är just det samma pseudonym skriver i sitt inlägg väldigt tydligt bevis för att just så är fallet! Lyssna på det här;
    - Vendelsö använder Ekestubbe i början på säsongen men slutar med det när man får påtalat att han inte är spelklar. Så långt kan man skylla på okunskap och oerfarenhet.
    - Trots att Ekestubbe fortfarande inte är spelklar så väljer man dock att nyttja honom i början av december igen. Man har tydligt fått påtalat att spelaren inte är spelklar, man känner till det bortom allt tvivel och ändå använder man honom - Om inte det är tydligt, systematiskt och oerhört medvetet fusk så vet jag inte vad som är det.
    - Vendelsö måste vi det här läget ha lärt sig var man kan kollar så en speciell övergång är klar, ändå väljer man att fullständigt ignorera detta.


    Ett annat inlägg under pseudonymen "anonym" (eller om det kanske är samma person...) handlar om vem som är mest ekonomiskt torsk i denna härva? Till dig kan jag bara säga att den enda ekonomiska förloraren i detta sammanhang är tveklöst undertecknad (vilket bara visar att detta inte gjorts för egen vinning utan för principens skull).
    Vår protestkostnad uppgick i januari till 2 000.- medan Vendelsös böter uppgår till 7 500.-. Vendelsö fick då någonting för sin kostnad medan jag enbart fick en utgift! Den senaste anmälan bjöd förbundet på då den ju gjorts på förbundets uppmaning och begäran.

    SvaraRadera
  24. Hoppsan, jag ser ett gravt faktafel i ett av "anonyms" senaste inlägg!

    Här står, och jag citerar "Förbundet hade gjort en miss då de godkände hans övergång....", detta är jättefel och inte med sanningen överensstämmande.
    Varken Stockholms- eller Svenska innebandyförbundet har ett smack med internationella övergångar att göra. Att StIBF skulle ha godkänt, eller ens kommenterat, pågående övergång faller på sin egen orimlighet.
    Alla internationella övergångar - utan några som helst undantag - hanteras och godkäns av Internationella Förbundet med sitt säte i Helsingfors. Dom, och bara dom, kan godkänna en övergång från ett land till ett annat.

    SvaraRadera
  25. >> Mr Kungsängen
    Jaha du, det här var en "smula" mer invecklat än vanligt förfarande om man säger så.

    Principiellt anser jag att poäng inte ska plockas långt i efterhand därför tycker jag regeln om tre dagar är bra, alltså att matcher långt i efterhand räknas om som wo-matcher det vill säga. Anledningen till det är att det kan avgöra serier i alla ändar, och är långt ifrån positivt för alla lag i serien. Vad händer med laget som slagit "det fuskande laget" som kanske får se sig omsprungna av lag som förlorat mot detsamma då dom får poäng i efterhand? Effekter som kan få ett bottengäng att lyfta över nedflyttningsstrecket till förmån för ett lag som gnetat till sig en poäng mot "fuskarna" eller en serieledare som tappar seriesegern. Observera att denna åsikt gäller ombildande av resultat till WO, och har egentligen inte med sakfrågan att göra.

    Frågan; finns det ens i regelverket att förbundet kan ge ett rent poängavdrag enbart för det "felande laget"? Isåfall är detta att föredra då det bara drabbar det laget negativt om det nu ska delas ut något straff överhuvudtaget som påverkar tabellen.

    SvaraRadera
  26. Ur SIBF Tävlingsbestämmelser:

    §11 Föreningsansvar
    Förening som gör sig skyldig till: licensfusk, använder okvalificerad spelare så som exempelvis brott mot dispensregler, använder spelare/ledare som är avstängda eller diskvalificerad, använder spelare med falskt namn eller falskt personnummer, licensierar spelare som tillhör annan förening eller licensierar spelare utan dennes medgivande anses vara initiativtagare till problem vilket skadar sportens anseende.

    §12 Påföljder
    Förening eller lag som gör sig skyldiga till brott mot något av ovanstående enligt denna paragraf kan bestraffas med:
    Tävlingsavgift max 25 000 SEK
    Böter vid bestraffningsärenden, max 250 000 SEK
    Högst tolv poängs avdrag
    Högst tolv poängs avdrag samt tävlingsavgift
    Uteslutning
    Tävlingsavgift samt uteslutning

    SvaraRadera
  27. En annan anonym19 mars 2010 kl. 16:04

    Många tyckare och tänkare här inne, varför riktar ni inte era synpunkter till förbundet istället?

    SvaraRadera
  28. Det är konstigt att förbundet lagt upp VE som spelklar på IDA när han inte är det på internationella sidorna?

    SvaraRadera
  29. Till "en annan anonym", du kan vara helt lugn förbundet har med önskvärd tydlighet fått klart för sig vad i varje fall jag tycker. Ska jag vara ärlig så tror jag nog att dom tycker att det här agerande är lika ruttet som dom flesta av oss andra, dom är bara tyvärr för flata för att göra något åt det!

    Vad gäller IDA så har jag inte svarat på "Anonyms" senaste inlägg. Ska jag gissa så tror jag inte förbundet lagt upp VE där utan att han legat kvar där sedan tidigare. Om du sticker till Norge ett år eller två så försvinner du inte från IDA med automatik, det krävs att IDA ansvarig i din moderförening gör en aktiv handling.

    SvaraRadera
  30. Det är ett stort problem med internationella övergångar då dessa inte kopplas till IDA systemet. Där borde förbundet ha lärt sig någonting och ändra det snarast!
    En spelare kan alltså vara klar i IDA fast han inte är klar enligt internationella övergångsreglerna! Märkligt!!!

    SvaraRadera

Skriv vem du är. Det blir mycket roligare då...